W kontekście różnych zakupów spotykamy się z określeniem paleta kolorów RAL. Co to właściwie oznacza? To nic innego, jak ustandaryzowany opis poszczególnych barw podstawowych, którym posługują się w firmy z branży handlowej, przemysłowej, usługowej. Paleta ta została stworzona przez Niemiecki Instytut Jakości i Oznaczeń, a dzisiaj obejmuje 215 usystematyzowanych odcieni. Zapraszamy na ich przegląd.
Jako esteta i miłośnik detali, rozumiesz różnicę między żółtym-narcyzowym a pomarańczowo-miodowym? Doskonale wiesz, że zielony miętowy to coś innego niż zielony sygnałowy? Do realizacji swojego projektu potrzebujesz szarego bazaltowego, bo jest ciut jaśniejszy niż szary żelazowy? Koloromaniacy nie muszą martwić się, że w sklepie z farbami, meblami, tkaninami czy gdziekolwiek indziej nie znajdą tego, czego szukają. Dzisiaj większość z przedsiębiorców posługuje się ogólnie przyjętą, umowną paletą kolorów RAL, którą tworzy 215 odcieni.
Wzorniki RAL – dawniej i dziś
Pierwszy wzornik RAL został opracowany przez Reichs-Ausschuß für Lieferbedingungen und Gütesicherung i stąd właśnie wzięła się nazwa palety kolorów. Z 40 uwzględnionych w niej kolorów, przez lata rozwinęło się ponad 200 bardzo precyzyjnie oznaczonych. Po co? Żeby ułatwić komunikację między klientami a wykonawcami czy usługodawcami i opracować jeden uniwersalny klucz nazewnictwa poszczególnych barw. O tym, jak ważna jest paleta w codziennej pracy projektantów wnętrz, dekoratorów, producentów mebli, budowlańców czy firm przemysłowych nie trzeba nikogo przekonywać. Klientom także ułatwia podejmowanie decyzji zakupowej wgląd do dobrze i precyzyjnie oznakowanego wzornika.
Jak czytać i interpretować paletę RAL?
Paleta kolorów RAL dzieli się na 9 kategorii. Odcienie żółci są oznaczone numerem 1, a kolejne to pomarańcz, czerwień, fiolet, niebieski, zielony, szary, brązowy i na końcu biały oraz czarny i ich pochodne.
Np. oznaczenie 1014 to kość słoniowa (pochodna żółtego), RAL 2002 to czerwony ceglasty, z kolei RAL 4010 to telemagenta. Nazwy i oznaczenia mogą brzmieć dość tajemniczo i trudno oczekiwać, że ktokolwiek nauczy się ich na pamięć. Dlatego w punktach handlowych i usługowych pojawiają się wzorniki, z których może skorzystać klient i sprzedawca. Ważne jest, aby wzornik perfekcyjnie odzwierciedlał konkretny odcień, także wtedy, gdy kupujący wyświetla go na ekranie swojego komputera w sklepie https://farbyonline.eu/. To pozwoli uniknąć wszelkich nieporozumień i realizować zakupy wygodnie, precyzyjnie oraz z zadowalającym efektem.